Monday, November 9

Bumiputra Status in Inter-Racial Marriage??

Tabi Tuai,
Aku arap ke nuan ulih nulung aku ‘higlight’ ba blog nuan pasal utai ti nyadi ba batang tubuh aku empu.
Nyadi tengahari tu tadi (9 Nov 09) aku bisi bejaku ngau bala sida di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Miri lemai tu tadi.
Ari ‘clerk’ biasa di ‘pass’ ngagai Timbalan Pengarah,di ‘pass’ ngagai Pengarah. Bendar ga aku majuh sida tadi. Jutanam soalan di tanya aku.

Adakah patut ‘clerk’ ngau Timbalan Pengarah nya enda tesaut ke aku? 'Last-last' bejaku ngau Pengarah iya empu. Nasib iya ‘explain’ enggau manah ngagai aku, enti enda sigi udah nurun ke upis nya alu beperak aku ngau sida.

Kelalu belik ngereja pengawa. Kati ke sida tauk madah ke diri enda nemu? Enti ‘clerk’ biasa nadai ga ngawa. Tu Timbalan Pengarah? Nyadi kes enggi aku tu jauh ‘complicated’ ari sida nya, tang aku arap ke aku mujur meh ngadu ke utai tu ila.
--------------------------------------------------------------------
1. Aku Iban
2. Bini aku Cina-Iban
- 'Technically’ berbangsa Cina, even dalam IC
3. Entua Indu ku Cina Iban
- tang apai iya udah nukar status ngagai Bumiputra baru berapa taun ke udah laban ke sida diau ba rumah panjai ari mit alu sigi idup nitih ke pendiau kitai iban
- tang Entua Indu aku tu tadi bedau nukar status. Agi Bangsa Cina ba IC ngau Surat Beranak
4. Entua Laki ku Cina-Iban
- laban indai iya Iban alu Apai iya Cina ari Perak
- Entua laki aku tu endang status iya diatu Bangsa Cina lah
5. Nyadi anak aku diatu nemu kita nama bangsa?????? BANGSA CINA
- alasan iya laban ‘late registration’ alu terpaksa nitih ke bangsa indai iya
--------------------------------------------------------------------------------
Nyadi maia ku nanya ngagai Pengarah JPN nya tadi, sida madah ke mesti ke kedua-dua apai ngau indai iya Bumiputra baru iya ulih ngena status Bumiputra nya.

Taja pan bangsa iya Iban ba IC tang enda semesti iya Bumiputra laban mesti ka kedua2 apai ngau indai iya Bumiputra.
Udah nya aku nanya iya, ulih enda aku nukar bangsa anak aku nya ila, iya madah ke endang sigi enda ulih. Belama-lama iya meh status iya akan ‘remain’ Bangsa Cina.
Udah nya aku nanya iya, bisi enda kini cara kena aku nukar bangsa nya ngagai Iban alu ‘of course’ lah Bumiputra, nya iya madah. Aku enda ulih nukar Bangsa anak aku nya alu nukar status iya ngagai Bumiputra.
Semina aku ulih ngagai ‘Native Court’ alu 'apply' ngagai sida din madah ke diri ka nukar status anak aku ngagai Bumiputra tang nya bepanggai ba sida di ‘Native Court’ nya.
Enti sema kitai bisi ‘strong case’ tauka ‘basis’ kena kita apply ke status Bumiputra nya, ‘then it should be no problem’ lah.
Semina ke ngaga Surat Akuan Bersumpah ngagai Tuan DO tauka Residen lah udah tembu ba ‘Native Court’ nya.
Tang udah tembu semua nya, anak aku nya ila agi ‘remain’ berbangsa Cina, alu ukai Bumiputra. Semina iya "Berhak mendapat Hak-hak Keistimewaan sebagai Bumiputra". Status Bumiputra nya semina automatik enti kedua-dua apai ngau indai iya Bumiputra.
Nyadi senentang kitai Sarawak nya, Pengarah nya madah ke iya setuju ngau penemu ari bala sida ba ‘Pejabat Peguam Negeri’ ti ‘suggest’ ke Article nya enti ulih di tambah ke siti agi ‘Clause’ ti nerang ke ngau lebih pansik ngau lebih silik pasal ‘pengiktirafan’ Status Bumiputra nya laban ‘Article’ ke diatu nya agi bisi ‘loopholes’ tauka ‘Grey Area’ ti ngasuh utai bakatu nyadi.
Nyadi reti ko iya nya tadi, ‘Article’ nya mesti ka di ‘ammended’ lah ngambik ke utai nya terang agi. Iya ti ngasuh aku alit endar ati, kati ke kitai enda kala ninga tauka sedar ke utai bakatu suba neh?

Ukai nya tak baru keterubah iya ‘Inter-Racial Marriage’ tu? Baru-baru iya tu meh kitai ninga, sedar alu nemu pasal utai tu.
Tang iya bisi madah, bidang kuasa sida JPN semina ba senentang bangsa. Enti semina Apai iya Iban, indai iya cina, anak nya berbangsa Iban laban nitih ke apai iya. Iya pan bisi ‘explain further’ ngagai aku, dalam ‘Inter-Racial Mariage’ baka tu, kelebih agi enti Apai iya Iban tang indai iya nya Cina, anak nya endang sigi Iban tang ukai automatik berstatus Bumiputra.
Laban status Bumiputra nya semina automatik enti sema kedua-dua apai ngau indai iya nya Iban tauka Bumiputra bukai lah.Iya bisi mega madah ngagai aku, sida JPN semina berkuasa ba senentang bangsa aja, enti baka kes ‘Inter-Racial Marriage’ tu, enti ka ‘apply’ ke status Bumiputra, ‘Native Court’ lah ti bisi kuasa nentu ke iya...ukai JPN.
Nya di ‘luar bidang kuasa’ sida iya. Nyadi ngelamatu kitai semua nyangka enti bangsa iya Iban tauka Bumiputra bukai, anak nya automatik lah Bumiputra taja pan indai iya Cina.
Aku empat kali maca ‘news’ nya tadi baru paham endar pasal ‘Article’ nya. Ba penemu aku utai tu semina ulih di ‘settle’ enti ‘Article’ nya di ‘ammend'. Nadai jalai bukai.

Engka nya kini kebuah Sijil Lahir anak aku sampai saritu alu bedau tembu. Udah 7 bulan lebih masuk ke bulan tu.’Plan’ aku udah tu aku ka nguji nanya ngagai aya aku Empeni Lang ti kala gawa nyadi ‘Chief Registrar’ ba Majlis Adat Isitiadat Iban di Kuching.
Ka nanya ke penemu ngagai iya bakani ka ngatur ke utai tu alu nanya ke ngau lebih silik, lebih pansik pasal tu lah. Laban munyi ko Pengarah JPN Miri nya tadi, pasal ‘Native Court’ nya nda nemu iya ka madah apa, laban sigi di luar bidang kuasa sida.
Udah aku bulih ‘feedback’ tu, ila aku bekunsi ngau kita ditu..Amat tak keketap asai ati maia ku maca ‘news’ nya pagi tadi. Parai anak ku ila dikumbai anak Cina sedangkan apai iya tu endang naka-naka ka iya Iban!!
P/S: Pagi tadi aku bisi ngagai ‘Native Court’ di Miri. Tu aja respons ke di ulih aku ari sida iya:-

1. They don’t know about the Article 161a of the Federal Constitution;

2. They had never handled Inter-Racial Marriage like me;

3. They just say that we don’t know how to comment about this issue;

4. They don’t know that State Constitution cant surpassed Federal Constitution;


5. I had to brief them on the issues lately; and

6. I’m the first one who came forward and made enquiries them about this issue. Note: I came back with nothing that can make me feel better or relieve....kumbai ku datai din alu sida ulih nerang ke aku pasal isu tu.
Nya aja. Terima kasih.

Leslley Kalom

8 comments:

Anonymous said...

(Comments taken from Dayak Baru Blog)

Tabi LK

Kes nuan tu amat komplicated. Laban tu masuk dalam Akta JPN enggau Native Court 1993.

Perkara ke ditekan ke nuan iya nya status anak nuan nyadi “Bumiputra” taja pen iya berbangsa Iban nitih ke nuan ke tulin Iban tang bini nuan ke cina. Lalu status anak nuan nyadi “Bumiputra” nya lenyau taja bangsa ia iban nitih ke nuan.

Perkara nuan tu unik laban kes nuan tu tau nyadi ke precedent case ba menoa sarawak tu. Ngelamatu kitai merati tang nadai meda perkara tu enggau silik.

Pelaba aku Native Court 1993 oleh ngesah ke status anak nuan tu “Bumiputra” enggau proper document/Form ari Native Court empu baka sida ke ngeluar ke Surat Tikah ke di sign TR/Penghulu ke bala iban ke kahwin di rumah panjai serta menoa pesisir ke jauh ari opis JPN.

Tang ba kes tu Surat Tikah tu enda laku ba JPN tauka ba court magistrate, court session and etc. Ia semina laku ba Native Court 1993.

Nyadi kelimpah ari i/c. surat kahwin, surat beranak nuan,surat peresa kandung bini nuan, nuan mega unggal LK perlu ngaga “Statutory Declaration” ba opis D.O tauka Pesuruhjaya Sumpah kena nyukong application anak nuan nyadi status Bumiputra ba Native Court, Laban document surat sumpah tu ngesah ke semua status ke ka declare nuan.

Tang taja pia, masalah ke besai iya nya “Kati Ulih Native Court 1993 Meri Keputusan Serta Di Terima Oleh Akta JPN” pasal ngesah ke status “Bumiputra”? Tu meh dikumbai aku Precedent case.

Enggau tu terima kasih semoga nuan berjaya LK.

Source: http://dayakbaru.com/weblog08/2009/11/10/taja-pan-bangsa-iya-iban-ba-ic-tang-enda-semesti-iya-bumiputra/

Anonymous said...

Ngagai Anonymous,

Baru aku ka madah tadi pasal Statutory Declaration patut diadu ngambi ka diiktiraf as bansa Iban. Tang, enda senang ka ngaga statutory declaration tu. Sema iya anak Iban Cina, tang ngadu pengawa Cina, enda ulih mega. Jangka aku, dalam kes Marina sarinya, bakanya kes iya. Dinga aku orang ka diau ba Pasir Panas, Sri aman endang nyegala maioh Cina. Engka Marina tu enda idup ngena pengidup Iban. Amat nya, enda semesti iya Iban, nuan Bumiputera. Arap ka printah nyelidik amat2 isu Marina laban kitai agi nadai nemu what is the clear picture ba kes Marina tu.

Terima Kasih

Ir. Engkuli

Unknown said...

Paling manah kena nelesai ka penanggur tu ba penemu aku ianya meminda perlembagaan.Tang pelaba aku bala YB kitai ba parlimen sigi enda ngelayan peminta baka tu.

Anonymous said...

Nya anang jadi enggau indu cina jang...ngambi utai bakatu enda nyadi ila..

marc said...

does it matter in the first place for the Ibans from mix parentage .. or even ibans where both parents are natives to discuss or talk about 'rights' or even the status as i do not think we ever had any privilege at all. maybe to a few privileges Ibans like the so call 'first class' dayaks like Linggi, Tajem, Ujang, Moggie .. but to the rest of us, we still hv to struggle in life to make ends meet. Tajem can say as much as he want but the facts are before him that he was a DCM and was a former High Commissioner not to mention a YB yet he never did anything ..
i think we have to accept the facts that in this day and age of globalisation and stiff competition the issue of bumiputra status is no longer relevant or useful as in the corporate sector it is all based on merits. i come from a mix parentage but i NEVER EVER was given preferences nor was i under scholarship and even today no assistance was according to me. if one is working in West Malaysia within the private sector it doesnt matter at all and if you're working for the federal govt it is even worst.
and if there are any amendments made to the constitution which requires 2/3 majority will the opposition support such an amendment or both sides will try to be the champion of the Iban cause. there is also the question of why there is a distinction between Pri-bumi and Bumiputra status - what's the difference - isn't it the same and why must there be 2 category. please do not fall into the trap of rhetoric - educate ourselves and understand the issue and let us not be too racist in our thinking as the real world doesn't play or mince words. we have to grow up and face reality and change the whole country especially our own mind-set first.. of competing on equal grounds /footing. even the so call Dayak chamber of commerce is actually a chamber to fight for the cause of a few Ibans and not the general Iban population. wake up and realise that we are blinded by one group of so call Iban leaders to be blinded still by another group, so it's a never ending saga until we say enough is enough. shall i pity my own race or does the Iban race still wants or takes me in as an Iban and if they dont - it's fine with me as i dont mind being Chinese as i have more right minded chinese friends who have helped me more than being an Iban - and i NEVER was helped by virtue of my race as an Iban.

Anak Temuai said...

(Comments taken from Dayak Baru Blog)

Tabi ngagai semua…. Aku enda faham nama kabuah kitai masuk dalam status bumiputra… nama kelebihan status tu… enti ulih kitai ba sarawak tau ka sabah bisi status kediri empu… ukai masuk dalam bumiputra… kabuah aku munyi tu ukai apa.. bumiputra tu semina untuk bala melayu aja… kabuah ka munyi tu laban enti kitai minta kerja tau ka ka sekula baru, status tu meri kitai alah laban bansa M aja… laban kitai lalu diketegeri ka bumiputra aja… bisi sekali aku intiview ba gov opis… status bumiputra tu mojoriti ka dikangau intiview semua nya bansa M… semina dua iko aja ka bansa iban n siku bansa bidayuh…..

Nya alai kitai terus tinggal laban bansa bukai ketegal status kitai tu… memang lah diambi ukai kitai tang bansa M… tau dikaji kitai baru semua ka bulih keja ba SPA nya sapa… Bansa M…

Bansa kitai enti bisi ka megai pengawa tinggi ba upis perintah nya ka berapa pesen aja.. nya kabuah aka madah status bumiputra semina untuk bansa M aja…

Sorry enti bisi bala enda nyamai hati tang semua tu betul mangang…. sinu amat ka bansa kitai dikeduan urang keteggal status tu… ingat enggau status tu kitai bisi keistimewaan…. nadai… nyambung cerita baru… ba company LNG.. syarikat petronas ba sarawak.. tau peda sapa ka mayuh kerja dia… tekeyit enti kita meda.. hampir semua ka pangkat besai semua ari semananjung bansa M… ni bansa kitai???? nadai pandai pia… bisi bansa kitai semina nyadi operetor aja tau ka technician aja… manah amat enti kitai ningga pasal 1 malaysia… but enti kata lain 1 malaysia tu semina madah 1 M aja…. tau dipansik agi meh enti jaku aku tu salah…

Anak Temuai

Anonymous said...

have questions to ask.
What about Taib Mahud and many others marrying foreigners or orang malay considered a sarawak bumiputra?
ASK THE CABINETS ON THESE. What is their answer.

aki itok said...

"All men are born EQUAL, but some men are MORE EQUAL than others".

Sapa madah ke YBs tauka menteri bansa kitai deka besaup nukar perkara ke besangkut paut ngau "Mixed Parentage" tu.. Nama enda terangkat ari sidang kunsil negeri ke benung besidang diatu laban perkara tu dikategorika "not urgent" lalu dibantah bala YB bangsa kitai empu ngambi ke enda dikenatai ke ngagai parlimen.

Siti agi utai deka dibantai ke aku ditu iya nya pasal pemisi maya gawai tauka tengah taun 2010 nyin ila.. Enti nitih ke takwin sekula ke udah dikirum ke ngagai semua sekula dimenua Malaysia ditu...Pemisi Tengah Taun 2010 ila deka bemula ari 4hb Jun 2010 - udah lepas gawai ke disambut kena 31 Mei - 1 Jun tiap-tiap taun.
Retinya bala pengajar enggau nembiak sekula bangsa Dayak nadai ngintu Gawai Dayak laban agi besekula maya nya. (Kesan 1 Malaysia?)
Utai deka ditanya aku iya nya: Berapa iku pengari bangsa kitai bisi berati lalu ngerurus ke pengawa tu (Bala Dayak enda ngintu Gawai Taun 2010).
Nama penyadi bangsa kitai ila enti utai ke cukup sinonim enggau bangsa Dayak baka pengawa begawai enda ga diintu agi taja pan menteri kitai majak radak-radak nebah gong 1 MALAYSIA?
Kada enda baka cerita Apai Sali ke dipinta bini iya (Enchelegit), babi ti ulih panjuk deh ila.. Mula-mula minta (ngerampas) mimit, tang laban Apai Sali takut (nyau pangkat/lisin), nyau kelama-lama ambis ga babi nya (reta nyau bangsa Dayak) diberi ngagai orang ke megai kuasa ila..
Besaup meh kita anang ngelak ke utai bakanya dirampas orang ari bangsa kitai...
Ketegal pemisi sekula ke bemula ari 4hb Jun 2010 ila, Gawai Dayak Sarawak enggau Hari Kaamatan di Sabah enda diintu baka selama.